Antennendraht

  • Alles kommt einmal in die Jahre. Natürlich auch die Antenne. Aus diesem Grund will ich diesen Sommer meine Antennen überprüfen und event. Teile austauschen.

    Meine Drahtantenne ist mit DXwire aufgebaut. Da die neue auch wieder eine Weile halten soll, bin ich mir nicht sicher ob ich nicht doch einen anderen Draht nehmen soll.Stahllitze oder die gute alte Bronzeantennedrähte.

    Da gibt es sicher hier einige alten Hasen mit langer Erfahrung die mir einen Tip geben können.

    Gibt es in der Abstrahlung bei den einzelnen Drähten Unterschiede?

    Danke im voraus für gute Tips.

    73 de Hans _DL3MBE-

  • Von mir nicht überprüft, klingt aber recht ordentlich erarbeitet und überzeugend. Hier ein Vergleich verschiedener Drahtsorten, Durchmesser, Materialien usw, bei Kurzwellen Drahtantennen von HB9BXE (der michh vor vielen Jahren von der Fuchsantenne als gute Lösung für /p überzeugt hat. :thumbup:

    73/2 de Peter, DL2FI
    Proud member of Second Class Operators Club SOC and Flying Pig Zapper #OOO (Certificated Kit Destroyer)

  • Hallo Hans,


    ich verwende DX-Wire Drähte problemlos seit vielen Jahren.

    Speziell ab der Güte DX-WIRE HDL ( heavy duty litz ) ist der Draht sehr sehr stark.


    Ich habe seit vielen Jahren nun DX-WIRE FL hängen.


    Link: https://www.dx-wire.de/dx-wire-antennendraehte-litzen/

    73 de Uwe
    DC5PI

  • Hallo Hans,


    für fix aufgebaute Antennen würde ich Alu Weidezaundraht nehmen. Längt sich kaum (im Gegensatz zu Cu) und hat eine gute

    Leitfähigkeit. Den Draht gib´s im Landwirtschaftshandel oder auch mal bei eBay für kleines Geld meist auf 400 m Trommeln.

    Da hat man dann gleich Reserven.


    ;):thumbup:

    73´s Jürgen , ALT-512 SDR 10 Wtts, mittlerweile 50m endgespeist an der Luft + TS-790E für VHF/UHF mit Indoor X-30 und

    4-Ele LPDA. Moxon für 6m/4m ebenfalls Indoor .... Xiegu G90 mit Eremit 18 AH LiFePO4 und 12m Spidermast für outdoor.

    Member Log4OM Alpha- & Betatest Team

  • Hallo zusammen,

    danke Euch allen für die Hinweise.

    Peter der Hinweis war auch sehr informativ. Werde bis Friedrichshafen warten und das passende Material mitbringen.

    Das Spielzeug soll ja dann wieder ein paar Jahre hängen.

    73 rund herum de Hans - DL3MBE

  • Moin,


    ich mache da auch keine Experimente mehr, Draht von DX-Wire und gut ist. Eine Drahtantenne steht so schon seit vielen Jahren, eine Seite an einem Heavy Duty von DX-Wire, der hat jeden Sturm hier im Norden bisher ueberstanden. Auf die paar Euro kommt es mir echt nicht an, ich spar ja schon, weil ich keinen kommerziell gefertigten Transceiver mehr kaufe ;)


    73, Tom

  • Hallo Tom,

    da will ich beim Draht bestimmt nicht sparen. Schon die Arbeit des Antennenaufbaus setzt gutes Material voraus. Habe einmal billiges KOAX gekauft. War am Ende sehr teuer, da alles neu gemacht werden musste.

    Im Sommer muss alles neu gemacht werden, damit es wieder eine Weile hält.

    73 und schönen 1. Mai de Hans

  • Ich DX-Wire FS empfehlen. Der Draht hängt schon lange und hat allen Wetterunbilden stand gehalten.

    Vy 73, Roger

  • DL2KI


    >> Das Ergebnis sind 4 x 2 verdrillte Adernpaare á 30m Länge, für 4,45€ (Reichelt "PATCH-C5U 30 GR")


    Meinst du das Netzwerkkabel das dort jetzt 5,30€ kostet?

    Sind das Einzeldrähte so wie früher der Klingeldraht (starr) oder ist das mehradrige Litze (sehr flexibel)?


    ...und warum wird bei Reichelt das Kabel in 11 Tage um 75 cent teurer, da muß man sich ja beeilen :)

    DF2SKE, Erwin, QTH: near Nürnberg

    QRP RIGs: FT817ND 160-70cm Allmode, NorCal 40A, MFJ 9020 20m CW, Ten-Tec 1340 40m CW, QCX 40m CW, MA12 40m CW, BITX 40m LSB, uBITX CW/SSB 80-10m...to be continued

  • Danke für die Antwort,

    ja ich bestell mir mal so ein 30mm Kabel.


    Aus wievielen einzeldrähte besteht diese Litze?

    Wenn die so zugfest ist, dann muß ja noch was anderes als Kupfer drin sein.


    Früher gabs mal Telefonkabel 2 Adrig....das war fest wie der Teufel! Da war wohl Stahl mit

    drin (war auch Litze)....das war sehr hartneckig beim biegen...wollte sich nie biegen lassen :)

    DF2SKE, Erwin, QTH: near Nürnberg

    QRP RIGs: FT817ND 160-70cm Allmode, NorCal 40A, MFJ 9020 20m CW, Ten-Tec 1340 40m CW, QCX 40m CW, MA12 40m CW, BITX 40m LSB, uBITX CW/SSB 80-10m...to be continued

  • Nur um nochmal auf Aludraht zu kommen (siehe 1 Seite vorher) .... Mit 6 cts pro Meter bei 1,8 mm Durchmesser

    ist das für fixe Antennen schon fast unschlagbar:


    https://www.weidezaun.info/vos…2HhAEfEAYYAyABEgKubfD_BwE


    :thumbup:;)


    Wobei das nicht der günstigste sein muss. Nur gerade auf Anhieb mit Tante Google gefunden.

    Natürlich nix für Portabeleinsatzt aber für die fixe Antenne daheim allemal gut.

    73´s Jürgen , ALT-512 SDR 10 Wtts, mittlerweile 50m endgespeist an der Luft + TS-790E für VHF/UHF mit Indoor X-30 und

    4-Ele LPDA. Moxon für 6m/4m ebenfalls Indoor .... Xiegu G90 mit Eremit 18 AH LiFePO4 und 12m Spidermast für outdoor.

    Member Log4OM Alpha- & Betatest Team

  • Ich habe mir im Mai aufgrund des Hinweises von Wolfgang DL2KI das U/UDP Kabel bestellt und einen Dipol mit je 13,5 m Schenkellänge und 12,5m verdrillte Zuleitung als Test gebaut. An der Einspeisung habe ich das Kabel zur Zugentlastung T-förmig durch eine Plastikverschlusskappe einer Sprudelflasche geführt und den Innenraum mit Heißkleber aufgefüllt. Das ganze wurde sehr provisorisch über Baumwipfel im Garten geworfen und sollte eigentlich nur ein paar Tage dort bleiben. Wie für Provisorien üblich hängt die Antenne aber immer noch und hat etliche sehr stürmische Tage überdauert. Eine Seite des Dipols ist beweglich mit einem Zuggewicht aufgehängt, sodass keine allzu starken Zugkräfte entstehen können. Ich bin von der Reißfestigkeit der Drähte wirklich überrascht. Jetzt werde ich sie als "Dauerversuch" mal hängen lassen. Mein K2 passt übrigens alle Bänder an SWV 160m bei 3, 80m bei 2, ab 40m bei 1


    Fazit bis jetzt: billig und gut


    72 Joachim

  • ich bin jetzt dazu übergegangen Edelstahlseil zu nehmen, das verhedert nicht so und lässt sich gut spannen. Man muss eben nur etwas kürzer machen da die Leitfähigkeit ja schlechter ist aber dafür dehnt e sich nicht aus, ist auch sehr schön leicht.

    73 de Peter

  • I have been following the thread but unfortunately, still not sure about what wire to choose for my new wire antennas for my home QTH.

    The only wire antenna I currently have in my home QTH is a Fritzel FD3. It has proved to be very robust after more that 15 years of use.

    Now I would like to add two more wire antennas using the same feedline and a 1 to 3 switch designed by K5DVW that I have already built (PCBs from Far Circuits).

    Since I have a spare 1: 6 Fritzel Balun. I would like to add another OCF FD4 and for the 3rd wire antenna I was thinking about a non resonant sloping delta loop to be tuned with an Icom AH-4. I had the chance to buy a universal controller kit for the AH4 to a fellow ham in Japan (they ran out of the kit after I bought mine before the summer).

    There are several options I am considering based on the durability and robustness that I need in a stationary setup but the reality is that there is a big price difference among them.

    Below the list that I am considering (always thinking about a 100m drum). I doubt which one is better, just stranded copper or steel or stanless steel with copper.

    Fritzel FR9323 the same used in my FD3 which sells for 68 euros plus shipping to Spain (18 euros through DHL)

    DX-wire Premium. The most expensive at 160 Euro per 100m, so 1.6 Euro / m. plus shipping.

    DX-wire HDL. Heavy duty wire with a price of 115 Euro per 100m, so 1,15 Euro/m plus shipping.

    The last I found surfing the web was the Sotabeam Heavy duty copper wire with PVC insulation. The dealer in Spain sells the 50m drum for a very cheap 15 Euro, so 0,3 Euro/m. The reviews at the Sotabeams website are all very positive but I do not know anybody using it and telling me his experience.

    If somebody in the list might suggest other reliable alternatives, I would appreciate. Anyway, any comments or/and suggestions will be more than welcome.


    Tanks in advance and 72/73


    Vicenç, EA3ADV

  • Hi Vicenc


    I have had good experience with DX-Wire FL.


    If you have high winds and need more strength, then I can recommend CQ-532.

    It is sold by THE WIREMAN in the states or by Spiderbeam here in Germany.

    This is insulated, stranded copper-weld wire.

    Spiderbeam uses this in all of their wire antennas except for the ultra-light antennas.


    If you build another OCFD, the worst thing you could possibly do is to use the 6:1 Fritzel Balun.

    First, it has the wrong transformation ration. 6:1 is wrong.

    The balun should be 4:1 (200 Ohms Balanced to 50 Ohms unbalanced).

    Second, the Fritzel balun has insufficient Common Mode Impedance for use in an 80m OCFD.


    I strongly suggest you join the OCFD group on groups.io.

    There you will meet lots of friendly hams with lots of experience in OCFD antennas.

    https://groups.io/g/ocfd


    Gud Luk.


    73 - Rick

  • I agree with Rick. Frizel 1:6 Balun is a bad choice. I use like Rick recommended 1:4 and a Current-Balun. Wire is from DX-Wire FS2. The antenna is about 12m high and works fine.

    Vy 73, Roger

  • Hi again Rick and Roger


    Thanks for coming back to my post and also for the directions/tips. By the way, I already joined the OCFD gtoup.

    OK on the bad performance of the Fritzel Balun, in fact I think it is just a transformer (S70 series). I want to build a 4: 1 current balun and for the wire I will give a try to the following options.

    DX-wire FS2

    Sotabeam's HD wire

    Aluminium fence wire with 1,8mm diameter (tensile strength of 75 Kg., very light and with good conductivity). I have a past experience with aluminium wire when I had a Lightning Bolt 2 element delta loop. The aluminium wire supplied with the antenna was welding wire. It was very difficult to form and to work with but never had an issue. Perhaps the fence wire is easier to form and has better mechanical properties.

    I read that someone in the group was going to give it a try. The fact is that it is quite cheap but you have to buy 400m rolls. No chance to buy 200m.

    I anybody has experience with the 1,8mm fence aluminium wire, I would appreciate any comments and pros and cons.


    72/73 de Vicenç

  • Hi Vicenç


    Pay special attention to the 4:1 Balun that you build. The balun is the most critical component in getting proper performance out of your antenna. There are lots of instructions on the Internet for building a 4:1 Current balun using just one single toroid. THIS DOES NOT WORK! A 4:1 Guanella balun MUST use two cores.


    In addition, a 4:1 current balun by itself is not sufficient for use in an 80m OCFD antenna. It does not have enough Common Mode Impedance. You will need an additional RF choke connected directly to the balun.


    Gud Luk with your antenna projects.


    73 - Rick

  • Hi Vicenç


    Pay special attention to the 4:1 Balun that you build. The balun is the most critical component in getting proper performance out of your antenna. There are lots of instructions on the Internet for building a 4:1 Current balun using just one single toroid. THIS DOES NOT WORK! A 4:1 Guanella balun MUST use two cores.


    Das trifft zu, ein 1:4 Guanella Transformator muss auf zwei Kernen gewickelt sein. Auf einem Kern gewickelt beeinflussen sich die magnetischen Flüsse der Wicklungen über den gemeinsamen Kern, was die gewünschte symmetrierende Wirkung degradiert. Eine meiner Meinung nach bessere Alternative für einen transformierenden 1:4 Balun-Transformator als ein Guanella ist ein Hybrid-Balun. Ein 1:4 Spannungsbalun wird zur Impedanztransformation benutzt, ein in Serie dazu geschalteter 1:1 Strombalun (aka Mantelwellensperre, Gleichtaktdrossel, Symmtetrieglied) übernimmt die Stromsymmetrierung. Jeder Kern macht das, was er am besten kann.


    Zum Thema gab es hier im Forum schon einen Thread

    Thread: Balun - Strom oder Spannung


    True, a Guanella Transformer needs two cores. Otherwise the magnetic fields of all Windings are cross-coupled. That causes a degradation of the desired Current Symmetry of the device. I prefer a solution called "Hybrid-Balun": a combination of an 1:4 Voltage Balun Impedance transformer and an 1:1 current Balun (aka common mode choke) connected in series. Each tranformer does what it is best suited for.


    Günter

    "For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong" (H.L. Mencken)

  • Hi Guenther, I don't know if Vicenç speaks German or not.


    The Hybrid balun is definitely the balun of choice for an 80m OCFD.


    In Spiderbeam's Aerial-51 Model 807-HD 80m OCFD antenna, I used a 4:1 Ruthroff (voltage) balun, together with a 1:1 Guanella (current) balun. This is the only way to achieve enough Common Mode Impedance to block all of the Common Mode Current when used in an 80m OCFD at typical city heights. If you can raise your OCFD 30 or 40m in the air, then the dual-core Guanella (alone) would probably be good enough, provided you wind enough turns on FT-240-43 cores.


    The 4:1 Guanella is constructed with two 1:1 Guanella baluns with their inputs in parallel and outputs in series. As such, their inductance are in parallel, which results in having only half as much Common Mode Impedance as with the 1:1 balun.

    This is why the 4:1 is insufficient in applications with a lot of CMC.


    For the Ruthroff, use 14 turns bifilar or twisted pair on an FT-240-61;

    For the Guanella, use 17 turns of coax (preferably Teflon-Insulated) on an FT-240-43.


    When stating balun ratios, we state it in the order of the name: BAL - UN.

    The ratio is stated with the value of the BALanced side first, then the UNbalanced side last.

    200 Ohms (balanced) to 50 Ohms (unbalanced) is stated as 4:1.


    73 - Rick